H&M tar bort behåreklam efter kritik: ”Missvisande”


I veckan har flera användare i sociala medier riktat skarp kritik mot H&M.

Detta efter att klädjätten gjort reklam för amningsbehåar med hjälp av modeller som ”uppenbarligen inte fått barn nyligen”, enligt upprörda kommentarer.

Nu väljer H&M att ta bort bilderna från webbshoppen.

– Vi kommer att ta med det här till nästa gång, säger Joanna Morell, PR- och kommunikationsansvarig på H&M.
Dela artikel
Facebook
Twitter
E-post

Amanda Oxell, 30, är grundare av ”Annonsrådet”, en ideell rörelse som utifrån en låst Facebook-grupp granskar reklam och marknadskommunikation. När hon fick syn på H&M:s reklam för amningsbehåar reagerade hon direkt.

– Bilderna ger en missvisande bild av hur många mammor som nyligen fött barn och ammar faktiskt ser ut i kroppen, säger Amanda Oxell.
Amanda Oxell är grundare av Facebookgruppen ”Annonsrådet”. Foto: Privat
”Förlossning påverkar kroppen”

Enligt henne är det uppenbart att all tillstymmelse till en post-graviditetskropp är bortretuscherat i reklamen.

– Att bära på ett barn i nio månader och sedan gå igenom en förlossning påverkar kroppen och på de här bilderna finns det inte ett spår av graviditet eller amning. Som att det vore fult att visa tecken på att en kvinna har gått igenom en graviditet.

Amanda Oxell tror att reklam som denna bidrar till den kroppshets som många kvinnor upplever i samband med en graviditet.

– Man kan ju fråga sig varför man inte får visa mammakroppen så som den för det mesta ser ut. Speciellt när det handlar om att sälja produkter till en målgrupp som bara består av mammor.
Amanda Oxell reagerade direkt när hon såg reklamen. Foto: Annonsrådets medlemmar
H&M tar bort bilderna

På H&M:s Facebooksida är det flera människor som har delat det inlägg som Amanda Oxell skrivit om bilderna. Många instämmer i hennes kritik.

Nu har klädjätten valt att helt ta bort reklamen från webbshoppen.

– Vi förstår kundernas feedback och det är därför vi har valt att plocka bort bilderna. Vi kommer att ta med det här till nästa gång, säger Joanna Morell, PR- och kommunikationsansvarig på H&M.
Nu väljer H&M att ta bort bilderna. Foto: Annonsrådets medlemmar
Vill se en förändring

Amanda Oxell är nöjd med H&M:s agerade och vill ge en eloge till företaget för att de har tagit åt sig av kritiken i sociala medier.

– Jag gissar att de förstår problematiken och det känns som att de har satt fart med att förmedla sina värdegrunder även i sin kommunikation mot slutkund.

Hon hoppas nu att klädjätten använder erfarenheten i framtiden.

– Jag hoppas att de nästa gång väljer modeller som ger en mer mångsidig bild av målgruppen med flera kroppstyper, som fler kan känna igen sig i.
Jonna Axelsson
jonna.axelsson@expressen.se
Dela artikel
Facebook
Twitter
E-post
Anmäl text- och faktafel Anmäl till Pressombudsmannen

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!
Annons:
Mest sett
LIVE-TV: Se Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen

DiTV
DEBATTEN 2018: Se hela Expressen TV och Di TV:s partiledardebatt

Ekonomistudion
Borg: ”Det kommer bli sämre i Turkiet innan det blir bättre”

Senaste nytt

Dina pengar17.47
Hett rykte: Volvo Cars på väg mot börsen
Frida Bratt17.42
Hur möter vi sämre tider, Magdalena?
Dina pengar15.21
Anders Borg: Därför vill jag inte in i politiken igen
Dina pengar12.54
SAS riskerar kraftiga böter för diskriminering
Dina pengar12.43
Carlsberg flaggar för höjda ölpriser efter extremtorkan
Försäkringar12.30
Trygg-Hansas vd lämnar brådstörtat efter oenigheter
Dina pengar12.16
Brottsmisstankar mot Allra-profilen skrivs av
Dina pengar10.48
Odd Molly stänger butiker och miljonförlusterna ökar
Konsument10.55
Varma vädret gav ny resultatsmäll för Ica
Dina pengar10.28
”Konsumenter har förlorat tusentals kronor på elen”

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen
 
  Share  
balatarin