Aftonbladet tog åt sig äran för The Locals avslöjande om shariadom
Aftonbladet tog åt sig äran och påstod att det var de som avslöjat den uppmärksammade ”shariadomen” vid Solna tingsrätt, trots att det var The Local som gjorde avslöjandet. James Savage, ansvarig publisher för The Local i Europa, är kritisk till kvällstidningens agerande. – Det är viktigt för oss att få cred för det vi skriver, säger han till Samhällsnytt.
Det har kommit att bli den största nyheten de senaste dagarna. Storyn om hur två centerpartistiska nämndemän i Solna tingsrätt förra månaden dömde i enlighet med något som beskrivits som sharialagar och klankultur.

Bakgrunden var att en irakisk man, som vid två tidigare tillfällen dömts för misshandel, nu en tredje gång stod åtalad för att ha misshandlat en kvinna han varit gift med enligt muslimsk sharialag. Trots det menade nämndemännen, som båda har Mellanösternbakgrund, att mannens familj ”verkar vara en bra familj” och att konflikten borde ha lösts ”inom familjen”. Mannen friades.

Avslöjandet gjordes av tidningen The Local som i fredags eftermiddag först skrev om domen.

– Vi fick ett tips av en kontakt som hade läst domen och skickat den till oss, berättar James Savage, ansvarig publisher för The Local i Europa, för Samhällsnytt.

Aftonbladet stjäl scoopet

Artikeln fick spridning på Twitter och andra sociala medier. En av dem som uppmärksammade och länkade till den var Bengt Ivarsson, före detta ordförande för Sveriges advokatsamfund. Han twittrade ut en länk till The Locals artikel under lördagsförmiddagen.

Under söndagskvällen, drygt två dygn efter The Locals artikel publicerats, skrev Aftonbladet om domen. Aftonbladets ledarskribent Daniel Swedin hävdade i en ledare att det var hans tidning som avslöjat ”shariadomen”. När andra medier publicerade sina artiklar om samma händelse fick därför Aftonbladet cred som den tidning som avslöjat storyn.

– Några av de större medierna skickade vi mejl till i helgen när de citerade Aftonbladet istället för oss, berättar James Savage för Samhällsnytt.

– Det var flera medier vi pratade med i helgen, men jag minns inte exakt vilka det var. Jag vet att jag var i kontakt med Svenska Dagbladet i ett tidigt skede och några till.

James Savage skriver på Twitter att det är ”förbannat tröttsamt” att en stor kvällstidning som Aftonbladet stjäl ett avslöjande som görs av en liten aktör som The Local.

– Det är viktigt för oss att vi får cred för det vi skriver, säger han till Samhällsnytt.

Creddar inte

Daniel Swedin har efter påpekande tagit bort formuleringen ”Aftonbladet kunde avslöja i helgen” från sin ledarartikel. Istället skriver man nu att ”Aftonbladet kunde berätta i helgen”, utan att The Local creddas för avslöjandet.

Expressen och TT creddar The Local i sina artiklar om shariadomen medan Aftonbladets systertidning Svenska Dagbladet och Sveriges Television hänvisar till Aftonbladet, trots James Savage påstötningar.

Svenska Dagbladet och Sveriges Television är två av fyra medier som får extra mycket skattepengar för att bekämpa falska nyheter under valrörelsen. Att credda en redaktion som gjort ett avslöjande anses vara en viktig etisk princip för seriösa journalister.

Samhällsnytt har försökt nå Daniel Swedin för kommentar. Han skriver på Twitter att han ”missat” att det inte var Aftonbladet som låg bakom avslöjandet.

Mårten Schultz
https://samnytt.se/aftonbladet-tog-at-sig-aran-for-the-locals-avslojande-om-shariadom/
 
  Share  
balatarin